Araştırma şirketi Ipsos’un un araştırmasına göre 2024’te hanelerin hızlı tüketim ürünleri harcaması, geçen yıla göre yüzde 67 arttı. Rapora göre, her 100 TL’nin 83’ü gıda ve içeceğe, 9 TL’si kişisel bakım ürünlerine, 8 TL’si ise ev bakım ürünlerine ayrıldı. Gıda-içecek içerisinde cirosal olarak en çok büyüyen kategoriler sırasıyla et ve et ürünleri, atıştırmalıklar ve içecekler oldu. Gıda dışı kategorilerde en yüksek artış temizlik ürünlerinde, en düşük artış kağıt ürünlerinde gerçekleşti.

ALIŞVERİŞ SAYISI ARTTI

Enflasyonun etkisiyle harcama tutarıyla beraber alışveriş sıklığında da artış yaşandı. Pandemiden sonra düşüşe geçen alışveriş sıklığı, 2024’te yükselmeye başladı. Geçen yıl haneler haftada yaklaşık 4, yılda ise 219 defa alışverişe gitti. Haneler 2023’e kıyasla 17 kez daha fazla alışveriş yaptı. Her bir alışverişte 2023’e göre yüzde 50 artışla 229 TL ödendi.

Bisküviler, çikolata kaplamalar, cipsler, gazlı içecekler ve meyve suları haneler tarafından daha fazla miktarda satın alınırken; çay, yoğurt, beyaz et, süt, bakliyat, makarna gibi temel gıda kategorilerinde miktar artışı görülmedi. Öte yandan ev bakım kategorilerindeki artış ve kağıt ürünlerdeki belirgin düşüş dikkat çekti.

İndirimli marketlere girdik

Haneler, alışveriş kanalı tercihlerinde indirim marketlerine daha fazla yöneldi. 2023’e kıyasla, indirim marketleri yılı yaklaşık yüzde 36 pay ile kapattı. Diğer kanallarda sıklık 2-3 defa artarken, indirim marketleri 11 defa artış ile sıklığın en çok arttığı kanal oldu. Ulusal zincirler, 2024’te de yüksek büyüme ve pay kazancını devam ettirdi. Yerel zincirler de dikkat çekici bir performans sergiledi. Ortalama bir hane, her 100 TL’lik harcamasının yaklaşık 54 TL’sini markalı, 24 TL’sini açık, 22 TL’sini ise market markalı ürünlere ayırdı.