İhtiyaç sahiplerinin yüzde 90'ı bakım hizmeti alamıyor

TÜİK verilerine göre, sağlık ve evde bakım hizmetlerine ihtiyaç duyan hanehalklarının yüzde 90,4'ü ise evde sağlık ve bakım hizmeti alamadı. Ayrıca toplu taşımanın her iki kişiden birine yük getirdiği görüldü.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), "Hizmetlere Erişim ve Ayrımcılık Modülü" adlı özel konulu bir çalışma yayınladı.

2024 yılına ilişkin 'Hizmetlere Erişim ve Ayrımcılık' bülteni, evde bakım hizmetlerine erişim, çocuk bakımı, ayrımcılık ve toplu taşım kullanımına ilişkin bilgileri tespit etmeyi amaçlayan çalışma çarpıcı sonuçlar ortaya çıkardı.

Hanelerin yüzde 7,8'i en az bir üyesinin uzun dönemli fiziksel veya zihinsel hastalık, sakatlık veya yaşlılık nedeniyle sağlık ve evde bakım hizmetlerine ihtiyaç duydu.

Sağlık ve evde bakım hizmetlerine ihtiyaç duyan hanehalklarının yüzde 9,6'sı, bu fert/fertlerin bakımı için profesyonel sağlık ve bakım hizmeti veren kişilerden, hane tarafından ödenmese dahi (örn; devlet tarafından ödeniyorsa) evde ücret karşılığı bakım hizmetlerine erişebildi.

İHTİYAÇ SAHİPLERİNİN YÜZDE 90,4'Ü HİZMET ALAMIYOR

Sağlık ve evde bakım hizmetlerine ihtiyaç duyan hanehalklarının yüzde 90,4'ü ise evde sağlık ve bakım hizmeti alamadı.

Zorunlu eğitim faaliyeti dışında uzmanlaşmış bir kişi veya kurumdan alınan bakım hizmetine veya bu bakım hizmetinden faydalanıp daha fazlasını almaya ihtiyaç duyan 0-12 yaş arasındaki çocukların oranı yüzde 1,5 olarak tahmin edildi.

Uzmanlaşmış bir kişi veya kurumdan alınan bakım hizmetine ihtiyaç duyan bu çocukların yüzde 74,7'si maddi yetersizlik, yüzde 21,4'ü hizmet alınacak yerin koşulları ile uyumsuzluğu, yüzde 3,9'unun ise diğer nedenlerle bakım hizmetine ulaşamadığı tespit edildi.

TOPLU TAŞIMA İKİ KİŞİDEN BİRİNE YÜK

Son 12 ay içerisinde toplu taşıma harcamalarının haneye getirdiği yük incelendiğinde; hanehalklarının yüzde 5,3'üne toplu taşıma harcamasının çok yük getirdiği, yüzde 46,7'sine ise biraz yük getirirken, yüzde 33,6'sına ise yük getirmediği görüldü.

Hanehalklarının yüzde 14,4'ünün toplu taşıma harcaması olmadı.

KAMU HİZMETİNDE AYRIMCILIĞA UĞRADIĞINI HİSSEDENLERİN ORANI

Son 12 ay içerisinde 15 ve daha yukarı yaştaki fertlerden, herhangi bir kamu kurumunda veya kamu hizmeti alırken (yüz yüze, telefon veya e-posta) bir kez bile olsa ayrımcılık hissedenlerin oranı yüzde 2,4 oldu.

Son beş yıl içerisinde konut kiralamaya veya satın almaya çalışırken ayrımcılığa uğradığını hissedenlerin oranı ise yüzde 1,1 olarak tahmin edildi.

Son 12 ay içerisinde ebeveyn/veli veya öğrenci olarak bir eğitim kurumundan biri ile iletişim kurarken ayrımcılığa uğrayanların oranı yüzde 0,8, kamusal alanlarda (alışveriş merkezi, kafe, restoran vb.) veya eğlence/spor tesislerini kullanırken ayrımcılığa uğradığını hissedenlerin oranı ise yüzde 0,6 oldu.

SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber