Sosyal medyada günde 'Özgürlük Heykeli'nin boyu kadar ekran kaydırılıyormuş
Sosyal medya bağımlılığını artıran algoritmalar giderek gelişiyor. Bu da kullanıcıların telefonu elinde daha uzun tutmasına neden oluyor. Öyle ki bir kıyasa göre sıradan bir internet kullanıcısı günde 93 metre uzunluğundaki Özgürlük Heykeli kadar ekran kaydırıyor.
Sosyal medya platformlarında ilgi çekici birçok paylaşıma denk gelmek mümkün. Ancak uygulamaların algoritmaları anasayfayı beğenilere uygun bir şekilde dizayn ettiği için sosyal medya platformlarında harcanan süre de buna göre uzayabiliyor.
Sosyal medyada geçirilen süreler endişe verici boyutlara gelirken, başta Avustralya olmak üzere birçok ülke 16 yaş altı kişileri sosyal medyadan uzaklaştırma konusunda yasal adımlar atıyor.
"Inside the funhouse mirror factory: How social media distorts perceptions of norms" (Sosyal medya norm algısını nasıl çarpıtıyor?) çalışmasında yer alan verilere göre, dünya genelinde yaklaşık beş milyar insan sosyal medya kullanırken, ortalama bir kullanıcı günde yaklaşık 2,5 saat internette zaman geçiriyor.
Çalışmaya göre, kullanıcıların günlük ekran kaydırma uzunluğu ise 93 metrelik Özgürlük Heykeli'nin yüksekliğine yakın oldu. Sosyal medyada kullanıcılar günlük olarak tahmini 300 fit (yaklaşık 90 metre) haber akışını rastgele kaydırıyor.
NEDEN BU KADAR VAKİT GEÇİRİLİYOR?
Başta Meta, TikTok ve X olmak üzere birçok sosyal medya platformu kullanıcıların dikkatini çekmek için algoritmalarını bağımlılık yapacak şekilde geliştiriyor. Algoritmalar, kişiselleştirilmiş içerikleri seçerek kullanıcıları kaydırmaya devam ettiren geri bildirim döngüleri oluşturuyor.
Bu algoritmalar, kullanıcı etkileşimini en üst düzeye çıkaran içerikleri tahmin etmek ve önceliklendirmek için davranışsal verilerden yararlanıyor, genellikle yenilik ve ödül gibi psikolojik tetikleyicilerden faydalanıyor.
Devamlı olarak dopamin salgılatan içeriklere maruz kalmak, birçok araştırmacının davranışsal bağımlılık olarak tanımladığı bir duruma yol açarak, kullanıcıların bağlantıyı kesmesini giderek zorlaştırıyor.
DİKKAT SÜRESİ GİDEREK AZALIYOR
2000'de yapılan bir araştırmaya göre, ortalama bir insan yaptığı işe 12 saniye odaklanabilirken, Microsoft tarafından 2013'te yapılan araştırmaya göre, bu sürenin sekiz saniyeye kadar indiği ortaya çıktı.
Bu da insanların, odaklanma süresi dokuz saniye olarak ölçülen Japon balıklarından daha az bir süre odaklanabildiğini gösteriyor.