Üretici de sahte bal mağduru

Balda sahtecilik tüketiciye olduğu kadar üreticiye de zarar veriyor. Tarım ve Orman Bakanlığı’nın taklit ve tağşiş yapılan gıdalar listesindeki ürünlerin 66’sını sahte bal markaları oluşturuyor. Sahte bal pazarının 1 milyar TL’ye ulaştığı kaydediliyor.

SONGÜL DALGIÇ BİLGİLİ / NEFES

Türkiye Tarımsal Bal Üreticileri Merkez Birliği Başkanı Fırat Çenberlitaş’a göre, rekoltedeki düşüşle beraber yükselen fiyatlar sahteciliği artırıyor. Bir kilogram balın üreticiye maliyetinin 300-750 TL arasında olduğunu kaydeden Çenberlitaş, “Marketler de bile 150 TL’nin altında bal satılıyor. Arıcıya maliyeti en az 300 TL. 100 TL’ye bal mı olur?” diye konuştu.

ZAM YOLDA

Bal üretimi 2024’te yüzde 17 düşüşle 95 bin 492 tona geriledi. Rekoltedeki düşüş ve maliyet artışlarıyla fiyatların 2024’te yüzde 25 yükseldiğini kaydeden Çenberlitaş, “Bu yıl da en az yüzde 50 artış bekleniyor” dedi. Çenberlitaş, bal üretiminde bu yıl yüzde 30 oranında bir düşüş yaşanabileceğini söyledi.

EN UCUZU 300 TL

Yüksek rakımlı ve bitki florası zengin olan bölgelerde üretilen balın kilogramın 350 – 1.000 TL arasında değiştiğini açıklayan Çenberlitaş, “Petekli balın kilogramı 350-750 TL, süzme bal 350-650 TL, sepet bal 1.000 - 1.500 TL” dedi.

TÜKETİCİ GÜVEN ARIYOR

Sahte bal endişesi, tüketici tercihlerine de yansıyor. 11 ilde yapılan ankete göre, tüketicinin yüzde 51.2’si balı tanıdık arıcılardan satın alıyor. Yüzde 38.8’i ise tercihini petek baldan yana kullandı. Yüzde 52.7’si markaya önem veriyor.

Bal
SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber