Hollanda'daki Leiden Üniversitesi'nde görevli bilim insanları gözlerle ilgili dikkat çekici bir araştırma yaptı.
Bilim insanları daha gözbebeği büyüklüğü ve irisin parlaklığının kişinin gelir durumu ile ilgili bazı bilgiler verdiğini tespit etti.
Bilim insanları gözlerdeki bazı unsurların insanların algısını nasıl değiştirdiğini inceledi ve bazı göz özelliklerinin daha çok parayı çektiğini buldu.
Gözlerdeki detayların bağış ve para almada etkili olduğu açıklanırken ekip, katılımcılara insan olmayan primatların değiştirilmiş gözlere sahip fotoğraflarını değerlendirme görevi verdikleri iki deneysel çalışma yürüttü.
İlk çalışmada 64 katılımcıya şempanzeler, bonobolar ve domuz kuyruklu makaklar da dahil olmak üzere 32 farklı türün, iris parlaklığını korurken gözbebeği boyutu daralmış veya genişlemiş görünecek şekilde manipüle edilmiş portreleri gösterildi.
Araştırmacılar, "Katılımcılara her bir portre için ne kadar para bağışlayacaklarını ve onları ne kadar sevimli, arkadaş canlısı ve çekici göründükleri açısından değerlendirmelerini istedik" derken bağışların "sadece parlak irisli türlerde gözbebekleri genişlemiş maymunlar için arttığını" tespit etti.
Daha büyük gözbebeği olan hayvanların daha sevimli, dost canlısı ve çekici olduğu belirtilirken ikinci araştırmada ise bilim insanları maymunların gözbebeği boyutunu ve irisin parlaklığını değiştirdi.
Araştırma sonucunda katılımcılar koyu yerine parlak irisleri olan maymunlara daha büyük bağışta bulunurken göz bebekleri daralmış olanlara oranla geniş olanlara daha çok bağış yapıldığını ortaya çıkardı.
Araştırmaya katılanlar, daha parlak irisli primatların, göz bebekleri genişlemiş olmaları halinde daha sevimli olduğunu açıklarken göz bebekleri daralmış olanları ise daha az sevimli olarak değerlendirdi.
Katılımcılar ayrıca daha parlak irisli primatları, gözbebekleri genişlemişse daha arkadaş canlısı, gözbebekleri daralmışsa daha az arkadaş canlısı olarak algıladı.
"GÖZ BEBEKLERİ GENİŞSE DAHA ÇEKİCİ"
Katılımcılar ayrıca daha parlak irisli primatları sadece göz bebekleri genişlemişse daha çekici olarak nitelendirmiştir.
Bir süre önce Londra Üniversitesi'nde görevli bilim insanları benzer bir bulguya ulaşmış ve insanların irisleri daha büyük olduğunda daha çekici göründüklerini ortaya çıkarmıştı.
Leiden Üniversitesi'nde görevli bilim insanları, "Araştırmamız sonucunda gözün morfolojisindeki bazı değişikliklerin davranışları etkilediğini tespit ettik. Deneklerin gözünü değiştirdiğimizde bağış verme alışkanlıkları ve algı çok büyük ölçüde değilti" dedi.