BYD'den açıklama: Türkiye fabrikasının durumu...
Brezilya'daki fabrikasında çalışanların "insani olmayan şartlarda" çalıştığına dair soruşturma başlatılan ve Türkiye'de bir fabrika kurmaya hazırlanan Çinli otomotiv şirketi BYD'den yeni bir hamle geldi...

Türkiye'de fabrika açmaya hazırlanan Çinli otomotiv şirketi BYD'nin Avrupa'da üçüncü bir fabrika kurmaya hazırlandığı ortaya çıktı.

Türkiye ve Macaristan'da fabrika açmak için adımlar atan BYD'nin Avrupa'daki üçüncü fabrikası için ise Almanya'yı tercih ettiği iddia edildi.

İddianın kaynağı ise İngiltere merkezli haber ajansı Reuters... Reuters'a konuşan kaynaklar, Çin'de elektrikli araçlara olan ilginin düşmesinden sonra Avrupa'da satışlarını artırmak için böyle bir çaba içine girdiğini söyledi.

Alman medyasına konuşan BYD'nin Başkan Yardımcısı Stella Li, BYD'nin yeni bir sekme açarak önümüzdeki iki yıl içinde Macaristan ve Türkiye'de inşa ettiği iki tesise ek olarak Avrupa pazarına hizmet verecek üçüncü bir tesis kurmayı düşündüğünü söyledi. Li, bunun hangi ülke olduğunu söylememişti.

Reuters'a konuşan kaynak, Almanya'nın BYD'nin en önemli tercihi olduğunu, ancak ülkenin yüksek işçilik ve enerji maliyetleri, düşük verimlilik ve düşük esneklik nedeniyle konunun şirket içinde sorgulandığını söyledi. Henüz nihai bir karar alınmadı.

Reuters'ın haberinde BYD'nin marka bilinirliğini artırmak için bu hamleyi yaptığı belirtilirken her bir ülkenin gelecek yıllarda ne kadar "Çin yanlısı" olacağının belirleyici olacağını söyleyen kaynak, üçüncü bir tesisle ilgili nihai kararın BYD'nin Avrupa'daki satış performansına ve Macaristan ve Türkiye'deki tesislerin kapasite kullanımına da bağlı olacağını sözlerine ekledi.

BYD'nin Macaristan'daki tesisinin Ekim ayında üretime başlaması, Türkiye'deki fabrikanın ise Mart 2026'da faaliyete geçmesi bekleniyor. Tamamen faaliyete geçtiklerinde, yılda toplam 500.000 araç üretim kapasitesine sahip olacaklar.

Brezilya'daki BYD fabrikasında geçen yılın sonunda çalışanlar isyan çıkarmış ve olayla ilgili soruşturma başlatılmıştı.

Geçici olarak kapatılan fabrikada görevli işçilerin köle gibi çalıştırıldığı belirtilmişti.

Reuters'ın aktardığı haberde Çin'den Brezilya'nın kuzeydoğusuna götürülen Çinli işçilerin 10 saatlik mesai için yaklaşık 70 dolar kazandığı ve bunun Çin ortalamasına göre yüksek olduğu belirtilirken, işçilerin Brezilya'da pasaportlarına el konulduğu tespit edilmişti.

Üç sayfalık sözleşmeyi inceleyen Brezilyalı yetkililer bu sözleşmenin Brezilya ve Çin şartlarına göre çok ağır olduğunu söylerken, "köle gibi şartlarda çalıştırılıyorlar" ifadesini de kullanmıştı. Jinjiang isimli arabulucu şirket tarafından bulunan Çinli işçilerin pasaportlarını teslim etmelerinin yanı sıra, 6 ay boyunca çalıştıktan sonra serbest bırakılacaklarının da sözleşmede belirtildiği görüldü.

Daha önce bildirilmeyen diğer maddeler ise firmaya iş sözleşmesini tek taraflı olarak altı ay uzatma ve küfür etme, kavga etme ya da şantiyede veya yaşam alanlarında üstsüz dolaşma gibi davranışlar için 200 yuan para cezası verme yetkisi veriyordu. BYD Brezilya'nın kıdemli başkan yardımcısı Alexandre Baldy, Reuters'e verdiği demeçte, Brezilya medyasının Kasım ayı sonunda BYD'nin iddialar hakkında Jinjiang ile temasa geçtiği ilk haberlere kadar otomobil üreticisinin herhangi bir ihlalden haberi olmadığını söyledi. Brezilya polisinin yaptığı baskında işçilerin çok zor altında şantiye alanında yaşadığı da görüldü. 31 işçinin tek tuvaleti olan bir evde kaldığı ortaya çıkarken Brezilyalı müfettişler, "İnsan onurunu yere atan şartlarda çalışıyorlar" dedi.