Dünyanın en tanınmış elektrikli otomobil üreticilerinden olan Tesla Çin'de yavaş yavaş çöküyor.
Ülkenin Binek Otomobil Derneği'nin verilerine göre Elon Musk'ın otomobil üreticisi Çin'de son beş aydır üst üste yıllık bazda gerileme kaydediyor. Bunun en önemli sebeplerinden biri ise BYD'nin yükselişi.
Tesla'nın Çin'deki sevkiyatları beş aydır düşüşte seyrediyor. Şubat ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 49 düşüşle 30 bin 688 araca geriledi.
TESLA'NIN PAZAR PAYI GERİLİYOR
Öte yandan Çin Otomotiv Teknolojisi ve Araştırma Merkezi tarafından derlenen verilere göre, Tesla’nın Çin’deki pazar payı yüzde 2,6 ile son 12 ayın en düşük seviyesinde.
Bu rakam Temmuz 2022'den bu yana en düşük aylık rakam oldu. Covid pandemisinin etkisiyle o dönemde satışlar 28 bin 217 olmuştu.
Bu düşüşte, Tesla'nın Şanghay fabrikasındaki üretim hatlarını yeniden yapılandırması da etkili oldu.
Tüm bunlar olurken BYD ise agresif fiyat indirimleri ve geniş ürün yelpazesiyle Tesla’nın pazar payını ele geçiriyor
Şirket geçen ay satışlarda yıllık bazda yüzde 161 artış yaşarken pazar payını yüzde 15'e yaklaştırdı.
FİYAT FARKI TESLA'YI ZORLUYOR
BYD’nin en çok satan modeli Song Plus, yüzde 8 ila yüzde 18 arasında fiyat indirimi aldı ve en pahalı versiyonu bile 21 bin dolar, yani bir Tesla’dan çok daha ucuz. Daha ekonomik bir model olan Seagull ise 9 bin 900 dolar fiyatla büyük ilgi görüyor.
Aynı dönemde Tesla Model Y ve Model 3’ün fiyatları ortalama 33 bin 500 dolar civarında. Bu büyük fiyat farkı, Çinli tüketicilerin Tesla yerine BYD’yi tercih etmesine yol açıyor.
DESTKE SİSTEMLERİ DE DAHA UCUZ
Ayrıca, BYD ve diğer Çinli markalar, gelişmiş sürücü destek sistemleri ve yapay zeka destekli yazılımlarını uygun fiyatlı modellerine entegre ederek rekabet avantajı sağlıyor.
Tesla ise sürücü destek sistemlerini Çin’de kullanıma açmış durumda. Ancak 8 bin 800 dolarlık ekstra ücret, BYD’nin sunduğu ücretsiz veya daha düşük maliyetli teknolojilere kıyasla dezavantaj yaratıyor.
ELON MUSK'A AVRUPA'DAN SONRA ÇİN ŞOKU
Tesla sadece Çin’de değil, Almanya gibi diğer büyük pazarlarda da zorlanıyor. Almanya'da Tesla satışları yüzde 76 düşerek sadece 1429 araca geriledi, oysa ülkenin genel elektrikli araç satışları yükselişte.
Bu düşüşlerde Tesla CEO’su Elon Musk’ın politik duruşu da etkili. Musk’ın tartışmalı açıklamaları ve siyasi duruşu, özellikle Almanya gibi pazarlarda bazı tüketicileri Tesla’dan uzaklaştırıyor.