YURDAGÜL UYGUN / NEFES
İhracatçılar için 2024 yılı zor geçse de en büyük kaybı hazır giyimciler yaşadı. Türkiye ihracatında üçüncü sırada yer alan ve dünyada rekabetçi yapısıyla öne çıkan sektör, 2024’ü kayıpla kapattı.
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün ihracatı geçen yıl yüzde 6.93 azalarak, 17 milyar 920 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Geçen yıl toplam ihracat yüzde 2.5 artarak 262 milyar dolar olurken, en çok ihracatı düşen sektörlerin başında deri, zeytin ve zeytin yağı, çimento, hazır giyim ve konfeksiyon ile hububat geldi. İhracatın şampiyonu ise geçen yıl değişmeyerek, yüzde 6.31’lik artışla 37 milyar 211 bin dolarla otomotivi oldu.
Küresel pazarın daralması, yurt içinde girdi maliyetleriyle kur arasındaki makasın açılması ihracatın istenilen düzeye gelmemesinde en önemli etken olarak görülüyor.
ENGELLER KALKMALI
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, ihracatçı için kısa vadede girdi maliyetleriyle döviz kurunu dengelemenin dışında bir çözüm yolu görünmediğini, 2025’le birlikte bu sorunların aşılacağını umut ettiklerini söyledi.
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Mustafa Paşahan da toparlanma için kısa vadede iki konuda adım atılması gerektiğini belirterek, şöyle devam etti: “Öncelikle döviz kuru girdi maliyetlerine paralel hareket etmeli. Ayrıca hammadde ithalatında uygulanan ilave vergilerin ve referans fiyatın gözden geçirilmesi gerekiyor. Öte yandan, hazır giyim ve konfeksiyonun da aralarında bulunduğu emek yoğun sektörler için istihdam teşvik ve desteklerinin artırılmasının da önemli olduğunu değerlendiriyoruz. Aksi takdirde 2025’teki hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımız da arzu ettiğimiz düzeylere ulaşamayacak.”
2024’ün kopya yılı olacak
Dış Ticarete Yön Verenler Derneği (DIŞYÖNDER) Başkanı Dr. Hakan Çınar, “2025’in dış ticaret açısından parlak bir yıl olacağını söylemek iyimser bir yaklaşım olur. 2025’in de 2024 kadar zor bir yıl olacağını, rakamlarda kayda değer bir değişimin olmayacağını, neredeyse 2024 ile çok yakın verilere ulaşacağımızı söyleyebilirim. Para politikası ile beraber faizlerin etkisiyle ihracatçılarımız ancak 2025’in sonlarında veya 2026’nın başında atağa geçebilir. 2025 tam anlamı ile 2024’ün bir kopya yılı olacak” dedi.
2025 de zor geçecek
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Paşahan, mevcut gidişata bakıldığında 2025’in ilk yarısının zor geçeceğini söyledi. Toparlanma için kısa vadede iki konuda adım atılması gerektiğini belirten Paşayan, şöyle devam etti: “Öncelikle döviz kuru girdi maliyetlerine paralel hareket etmeli. Ayrıca hammadde ithalatında uygulanan ilave vergilerin ve referans fiyatın gözden geçirilmesi gerekiyor. Aksi takdirde 2025’teki hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımız da arzu ettiğimiz düzeylere ulaşamayacak.”