Özlem GÜVEMLİ
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkan Ekrem İmamoğlu’nun talimatı ile kentteki tüm otobüsler, Özel Taşımacılık İşletim Sistemi (ÖTİS) ile İETT çatısı altında birleştirilmişti. 2023 yılı Mayıs ayı itibariyle de ÖTİS bünyesinde ilk kez yeni araç alımları için destek sistemi yürürlüğe girdi. Sadece 2023 ve 2024 yılında 191 adedi sıfır km olmak üzere, toplam 446 özel halk otobüsünün yenilenmesi sağlandı. İBB ve İETT, bu yıl için de 200 yeni özel halk otobüsünü hizmete aldı. Yeni otobüslerin hizmete alınması nedeniyle İETT İkitelli Garajında tören düzenledi.
Törende konuşan İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu "Geçmişte İstanbul'da iki renk otobüs vardı. Yani tek başına sarı değildi. Bir de özel halk otobüslerinin kendi rengi vardı. Biz, bu konuyu çok tartıştık. Ve ne yazık ki ücretleme konusunda kar eden, zarar eden, baş başa olan ve bunun kavgasını yaşayan, bir birbiri arasında husumet besleyen işletmeciler dahi vardı. Bunu gidermemiz gerekiyordu ve bunu bir sistemde toplamak için arkadaşlarımla aylarca çalıştık. Adaletli bir sistem kurma çabası içerisinde olduk. Risk aldık" dedi.
"MANŞETLERİ DE 'EKREM' DİYE ATIYORLAR…"
İktidar yanlısı medya organlarında İETT’yi hedef alan haberlerine tepki gösteren İmamoğlu “Daha önce farklı renkte olunca, kaza yapılınca, ‘Özel halk otobüsleri yaptı’ diye manşet atan gazeteler, şimdi kaza olduğu zaman, ‘İETT şöyle İETT böyle…’ Özel halk otobüsü de bizim İETT de bizim. Biz sorumluluktan kaçacak değiliz. Sistemi bütünleştirme çabası içerisindeyken, her gün yanlı basında İETT'yi, yalan ve uydurma haberlerle yerle bir etmeye çalışan bir akıl var. Manşetleri de ‘Ekrem’ diye atıyorlar bu arada. Ekrem bu arada çok güzel bir isimdir. Gururla taşıyorum. Büyük dedemin bana emaneti. Peygamberimizin çok özel isimlerinden birisi. Taşımaktan da onur duyuyorum. Ekrem'in anlamı mertliktir, cömertliktir. Bunu da taşımaya özenle gayret ediyorum. Benim ismimi anan bir kısım insanın bolca ismimi anmasını da diliyorum. Kulaklarında çınlasın gece- gündüz” diye konuştu.
ULAŞIMDA 70 MİLYAR LİRALIK SÜBVANSİYON
İmamoğlu şunları söyledi:
- Bu otobüslerimizin sarıya boyanmasını ben istedim. Gayet de memnunum. Niye memnunum? Birlikte hizmet ediyoruz. Özel halk otobüsünün eksiği varsa, kapatacak. Hatası varsa, düzeltecek. Bu riski aldık ama doğru bir iş yaptık. Bugün İstanbul'da 3 bin 20 adet özel halk otobüsü var. Ama toplu taşımanın en büyük sorunu otobüs kısmında, şu an itibariyle 2025 yılında ulaşımı sübvanse etme rakamımız, neredeyse 70 milyara doğru gidiyor. Bu çılgın bir rakam.
"YATA, KATA VERGİ MUAFİYETİ VAR, ULAŞIMA YOK"
- Biraz dönüp bunları sorgulayalım. Yani otobüs alıyorsunuz, bu bir toplu taşıma hizmeti, yani bu toplu taşıma hizmetini desteklemeli devletimiz. Öyle uydurup kaydırık işlerde muafiyetler var ki, gülersiniz. Yattan kata, her yere. Ama otobüse sıra gelince, ÖTV sonuna kadar alınıyor, KDV sonuna kadar alınıyor. Aynı şey akaryakıtta. Yıllardır söylüyoruz; bunu destekleyin. Bu böyle işlemiyor, yürümüyor. Bu adım atılmazken, gerçekten bu tekeri döndürmek artık kolay değil.
- 100 bin Euro'luk bir araba, 300 bin Euro oldu. 6 senede. Yakıta gelen zam, 6 senede yüzde 1200-1300 ama bilete yaptığınız zam yüzde 650. Dönem dönem zam yapmadılar, ‘Siz çile çekin’ dediler. Ben, zam yapmaktan mutlu olur muyum? Olmam. Ama ülkenin ekonomisini kötü yönetiyor, maliyetler tavan yapıyor. Yani şöyle diyelim; 100 liralık mazot, olmuş 1600 lira. Bizim ulaşımdaki masrafımız 100 lira. Siz, bunun bize 30 lirasını ödeyebiliyorsunuz, 70 lirasını İBB bütçesinden oraya aktarıyoruz. Her ay 5 milyar, 6 milyar civarında sübvansiyon rakamı ödüyoruz. Bu sürdürülebilir bir yöntem, sistem değil.
İKTİDARA ÇAĞRI: ÖTV'Yİ KALDIR
- Onun için diyoruz ki; bu zor günlerde dayanışma mı? ÖTV'yi kaldır. Yahu mazottan indir, indirim yap. Bakın bunu Amerika Birleşik Devletleri bile yapıyor. Bakın; Cumhurbaşkanlığı seçimi, 2023… Sadece o günden bugüne, mazotun litre fiyatı 19 lirayken, sadece 9 ay içinde 42 liraya ulaştı. Bugün ise, 46 lira. 2,5 kat arttı. Bugün İETT'nin 1 litre yakıt alırken ödediği vergi miktarı yüzde 40. İETT’nin bir yılda sadece akaryakıt alımı için ödediği vergi 5 milyar lira. Sadece ÖTV ve KDV'yle, yılda ödediğimiz vergiyle, biz 650 tane otobüs alırız.
"6 YILDIR EKREM'LE YATIP, EKREM'LE KALKMAK…"
- 6 senedir bize yapılan zulmü, sıkıntıyı, kötülüğü, engellemeleri kitaba döksek, saraydaki kitaplığının dolapları dolar. 6 yıldır Ekrem'le yatıp, Ekrem'le kalkmak… Allah yardımcısı olsun. Bugünün yaşatılan ve kamunun da en fazla sıkıntı çektiği, ekonomik sıkıntıların en fazla etkilediği kurumların başında da İBB geliyor.
- ‘Uzun vadeli, 10-12 yıl vadeli 300 tane otobüs alalım’ diyoruz. Parasını bulduk, kaynağını bulduk. Tek bir imzayı biz Cumhurbaşkanlığından alamayalı tam 5 yıl oldu. Sefaköy- Beylikdüzü metrosuna başlayacağız… Bir imza atılmıyor. Bu memleketin yaşadığı bütün zorlukların, sıkıntıların, ana kaynağı; dertlerden, vatandaştan uzak kalma sorunudur. Dertlerden, vatandaştan, çocuktan, gençten, kadından, emekliden, işsizden uzak bir yönetim olur iseniz; dertlenmezseniz, imzayı da atmazsınız, her şeyi güllük gülistanlık görürsünüz.
- Tek derdiniz ne olur biliyor musunuz o saatten sonra? Koltuğunuzu korumak. Ama kötü olan bir şey var. O koltuk senin değil ki. O koltuk, milletin. Millet nasıl verdiyse, çekip altından almayı da bilir. Bu kadar net. O bakımdan ben diyorum ki; görevimin son gününe kadar beni Allah bu memleketin, bu güzel şehrini insanlarına mahcup etmesin.
Konuşmaların ardından İmamoğlu ve beraberindeki heyet, İstanbullulara kazandırılan yeni otobüslerden biriyle garaj sahasında tur attı.