SONGÜL DALGIÇ BİLGİLİ / NEFES
Türkiye’deki kedi-köpek mama sektörünün büyüklüğü Mayıs 2024 itibarıyla 743 milyon dolara ulaştı. 2029’a kadar sektörde yıllık ortalama yüzde 7.4 büyüme öngörülüyor. Evcil Hayvan Maması Derneği’nden (PETFA) yapılan açıklamada bu oranın, küresel büyüme ortalaması olan yüzde 3’nün oldukça üzerinde olduğu kaydedilerek, “Ülkemizde evcil hayvan sahipliğinin artması, hayvanlara yönelik sağlıklı beslenme yaklaşımının ilerleme kaydetmesi ve paketli mamaların ulaşılabilir, pratik, kaliteli ve güvenli olması gibi faktörler bu büyümeyi destekleyen itici güçler arasında” denildi.
YÜKSEK KDV
Bununla birlikte, mama fiyatlarında geçen yıl gıda enflasyonuna paralel yüzde 40’lar civarında artış yaşandı. NEFES’e konuşan bir petshop yetkilisi sektörde zam furyası yaşandığına dikkat çekerek, “Durum vahim. Dolar kurunun artışıyla başlayan zamlar alışkanlık oldu. Yabancı firmalarda 3 ayda bir ortalama yüzde 25 civarında zam yaparken, yerli markalar neredeyse her ay zam yapmaya başladı” diye konuştu. Yetkili, kuru mamanın kilogramın 700 ile 100 lira arasında değiştiğini söyledi.
Bu ürünlere uygulanan ve onları lüks ürünler olarak sınıflandıran yüzde 20’lik KDV’nin de maliyetleri artıran en önemli faktörlerden biri olduğu kaydediliyor.
Yerli markalar atağa geçti
İthal markaların hakim olduğu kedi-köpek mama pazarında yerli firmalar da atağa geçti. 2019’da 90 bin ton seviyesinde gerçekleşen yerli üretim 2022’de 225 bin tonu geçti. Sektörde ithalat ve ihracat arasındaki makas da giderek daralıyor. Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin verilerine göre Türkiye’nin kedi-köpek maması ihracatı 2024 yılının ilk yarısında yüzde 26.5’lik artışla 57.7 milyon dolardan 73 milyon dolara yükseldi. Önümüzdeki 5 yıllık süreçte sektör ihracatının 500 milyon dolara ulaşacağı öngörülüyor.