Minneapolis’ten Toronto’ya doğru giden Delta Havayolları’na ait uçak, bir kanadının kırılmasına ve uçağın ters dönmesine neden olacak şekilde kaza yaptı. Toronto Pearson Uluslararası Havaalanı’na düşen uçağın görüntüsü endişe yaratsa da korkulan olmadı: Uçağın 80 yolcusu sağ salim kurtuldu.

Peki bunu sağlayan şey neydi? Embry-Riddle Havacılık Üniversitesi’nde doçent Michael McCormick’e göre hava araçlarında yıllardır güvenliği sağlamak için atılan adımlar sonunda bir işe yaradı.

“Bir uçağın böyle ters dönmesine rağmen insanların kurtulabilmiş olması olağanüstü bir şey” diyen McCormick “Ama aklıma gelen ikinci şey tasarımı, mühendisliğiydi. Bunu mümkün kılan şey yıllardır yapılan sivil havacılık araştırmalarıydı” dedi.

Mucize kurtuluş: Ters dönen uçaktan 80 yolcu nasıl sağ çıkabildi? - Resim : 1

YAKIT TANKLARI GENELLİKLE KANATLARDA DEPOLANIYOR

Önceki kritik havacılık kazaları uzmanlara jet yakıtlarının hemen yolcuların altında değil de kanatlarda depolanması gerektiğini öğretti. Geçmişte bu yakıtlar uçağın gövdesinde depolanıyordu.

Delta’nın Bombardier CRJ900 uçağı, pazartesi günü sert iniş yapıp da pistte kaydığında yakıt yüklü sağ kanadı koparakalev aldı. Uçak ise kaymaya devam ederek devrildi.

Daha önce hem Boeing’de hem de Federal Havacılık İdaresi’nde (FAA) çalışmış olan uçak mühendisi Joe Jacobsen, bu olayda kanadın kopması sayesinde alevlerin yolcu kabinine girmesinin önüne geçilebildiğini söylüyor.

Mucize kurtuluş: Ters dönen uçaktan 80 yolcu nasıl sağ çıkabildi? - Resim : 2

Jacobsen kanadın kopmasının bakım ya da tasarım hatasından kaynaklanmış olabileceğini belirtiyor. Kanatlar çarpma dolayısıyla kopması, bir bakıma patlayıcı yakıtın yaratacağı felaketten kurtulmayı sağlıyor.

McCormick “Yakıtı yolcu kabininden tamamen ayırabilmek istiyoruz ama aynı zamanda gövdenin sabit pozisyonunda kalmasını arzuluyoruz” dedi.

Uçak gerçekten de sabit kaldı ama takla attıktan sonra. Yine de uçağın aşırı darbeye dayanabilen koltukları sayesinde herkes kurtuldu.

16 KOLTUKLARIN YAPILMA SEBEBİ GÜVENLİK

Çoğu modern ticari uçağın 16G olarak bilinen koltuklara sahip olması gerekiyor. 16G ile kastedilen şey, bu koltukların yerçekimi kuvvetinin 16 katına dayanabilmeleri.

“Bir uçak kazasında koltukların parçalanmasını istemezseniz” diyen McCormick “Dolayısıyla bunlar konforlu olsun diye değil, güvenlik için tasarlandı” diye ekledi.

Mucize kurtuluş: Ters dönen uçaktan 80 yolcu nasıl sağ çıkabildi? - Resim : 3

Koltukların en önemli silahıysa kemerler! Eğer uçak ters döndüğünde yolcuların kemerleri bağlı olmasaydı çok daha ciddi yaralanmalar olabilirdi.

HİÇBİR ŞEY YETENEKLİ MÜRETTEBATIN YERİNİ TUTAMAZ

Yüksek teknoloji hayatları kurtarmış olsa da mürettebatın oynadığı rolü azımsamamak gerekiyor. Uçuş Görevlileri Derneği’nin uluslararası başkanı Sara Nelson’a göre bu uçuşta görev alan iki hostes daha önce hiç ters dönen bir uçakta bulunmamıştı.

Ancak her ikisi de yolcuları 90 saniye içinde tahliye etmeleri gereken birçok senaryoya karşı eğitim almıştı. Bu durumda da uçuş görevlileri yolcuları 90 saniye içinde tahliye etmeyi başardı.