Otomotiv sektöründe küresel çapta yaşanan ekonomik dalgalanmalar nedeniyle dev şirketler işten çıkarmalara gitti.

Düşen satışlar, artan maliyetler ve rekabet baskısıyla birçok otomobil devi işten çıkarmalara ve üretim kesintilerine yöneliyor.

Son dönemde Nissan'da gerçekleştirilen işten çıkarmalar, otomotiv sektöründe küresel çapta başlayan işten çıkarma dalgasının son halkası oldu.

Diğer yandan sadece otomobil devleri değil, birçok üretici ve tedarikçi de geçtiğimiz aylarda işten çıkarmalar gerçekleştirmişti.

İŞTEN ÇIKARMALARIN SEBEPLERİ

ABD'deki şirketlerin küçülmesinde denizaşırı fabrikalara sahip ABD'li otomobil üreticilerini etkileyen potansiyel gümrük vergileri etkili oluyor.

Ayrıca Çinli elektrikli araç üreticilerinin artan rekabeti ve elektrikli araçlara yönelik devlet sübvansiyonlarındaki değişimler de işten çıkarmalarda etkili.

Avrupa tarafında ise ekonomik yavaşlama talebi negatif etkiledi ve şirketlerin daralmaya gitmesine neden oldu. Teknolojik ve jeopolitik zorluklarla karşı karşıya olan sektör zayıf talep karşısında maliyetleri düşürmek ve rekabet gücünü korumak için fabrika kapatma ve işten çıkarmalara başvurdu.

Türkiye'de ise Koç Holding iştiraki TOFAŞ, 2024'ün sonlarında işgücünün yüzde 13'ününe denk gelen 700 kişiyi işten çıkarma kararı almıştı.

NİSSAN

Japon otomobil üreticisi Nissan, ABD'de işten çıkarma ve üretim kesintilerine gitmeyi planladığını duyurdu.

Şirket olarak ABD'deki tesislerindeki üretimi azaltarak fabrika işçilerine tazminatlarını alarak işten çıkmaları teklifinde bulunuyor.

Nissan küresel çapta 9 bin kişiyi işten çıkarma planını duyurmuştu. İşten çıkarmalar düşen satışlar ve şişen stoklar nedeniyle yaşanan zararın ardından başlamıştı.

9.000 kişilik iş gücü azaltımı, 133.000'den fazla küresel çalışanının yaklaşık yüzde 6'sına denk geliyor. Şirket ayrıca küresel üretim kapasitesini yüzde 20 oranında azaltmayı planlıyor.

FORD

Ford Motor, kasım ayında Avrupa'daki iş gücünü azaltarak 4 bin kişiyi işten çıkaracağını açıkladı.

Nissan, ABD'deki tesislerinde üretimi azaltmayı planlıyor ve fabrika işçilerine tazminat ödeyerek gönüllü işten ayrılmalarını teklif ediyor.

Açıklamada, bunun öncelikli olarak Almanya ve Birleşik Krallık'ı etkileyeceği ifade edildi.

GENERAL MOTORS

General Motors, ağustosta 1000 yazılımcıyı işten çıkarttıktan sadece üç ay sonra, maliyet düşürme planı kapsamında ABD'de üretimden yaklaşık 1000 işçiyi daha işten çıkarmaya başladı.

İşten çıkarmaların büyük bir kısmı Michigan'daki GM tesislerinde gerçekleşmişti. İşten çıkarma kararı özellikle GM'nin son dönemde yaşadığı yazılım sorunları ve teknik aksaklıkların ardından geldi.

AUDİ

Alman otomobil üreticisi Audi, üretim dışındaki işlerde kesintiye giderek orta vadede işgücünü azaltmaya başladı.

İşten çıkarmaların şirkette 2 binden fazla işin gidebileceği geliştirme alanı gibi dolaylı işler olarak adlandırılan işlere odaklanacağı belirtildi.

Şirketin yaklaşık yüzde 15'lik bir azalma hedeflediği, sadece Almanya'da bu durum 4 bin 500 dolaylı istihdamı etkileyeceği vurgulandı.

İşten çıkarmaların ardından Audi yönetimi ve sendikalar, Brüksel fabrikasının kapanışına yönelik sosyal plan üzerinde anlaştı. Audi, Brüksel'deki fabrikasını şubat sonunda kapatma kararı alırken, çalışanlara yasal tazminatların iki katını ödemeye karar verdi. 30 yıllık kıdemi olan işçiler 200 bin ile 400 bin euro arasında tazminat alacak.

VOLKSWAGEN

Alman otomobil şirketi Volkswagen ile işçi temsilcileri arasında maliyet azaltma önlemleriyle ilgili uzun süredir devam eden görüşmeler, aralık ayında uzlaşı ile sona erdi.

IG Metall sendikası, çalışanların endişe ettiği zorunlu toplu işten çıkarmalar ve tesis kapatmaların önlendiğini açıklarken, Volkswagen ise rekabet gücünü yeniden kazanmak için 2030 yılına kadar "sosyal açıdan sorumlu" bir şekilde 35 binden fazla kişiyi işten çıkarmayı planladığını duyurdu.

STELANTIS

Chrysler ve Jeep gibi markaların sahibi olan Stellantis şirketi ise özellikle zor bir yıl geçirdi.

Arz fazlası ile mücadele eden şirket ABD'de yaklaşık 4 bin kişiyi işten çıkarma planını duyurdu. Bu arada şirket ilkbaharda 400 beyaz yakalı çalışanı işten çıkarmıştı.

Krizdeki şirkette aralık ayında CEO Carlos Tavares de görevinden istifa etmişti.