ALİ ÖZTÜRK / NEFES
Çinli otomotiv markaları küresel otomotiv pazarını fena sallıyor. Özellikle elektrikli araçlardaki yoğun rekabeti ve pazarda daralma yüzünden dünya devleri işçi çıkarmaya, fabrika kapatmaya başladı. Nissan büyük sıkıntıyı, yine bir Japon devi olan Honda ile birleşerek atlatmak istiyor. Volkswagen, en az 3 fabrika kapatacak ve 35 bin işçiyi işten çıkaracak. 3 fabrikanın kapatılması kararı büyük gürültü kopardı. Eylemlere sahne olan Volkswagen, zorlu görüşmelerin ardından işçi çıkarma ve kapasite azaltımı için sendikalarla anlaştı.
STELLANTİS ERİDİ
Türkiye’de Tofaş ile de ortaklığa giden, bünyesinde Fiat, Citroen, Peugeot, Opel dahil 15 dünya markası ile devasa bir gruba dönüşen Stellantis’te de sıkıntı sürüyor. Stellantis’te CEO Carlos Tavares’in istifası sonrası, Stellantis hisseleri değer kaybetti. New York borsasında 2024 yılının ilk günü 23 dolardan işlem gören Stellantis hisseleri, mart ayında 29.51 dolar ile tarihi zirveye çıkmıştı. O dönem piyasa değeri 80 milyar dolara dayanan Stellantis, şu an 37 milyar dolara geriledi.
Ocak 2021'de Fransız Groupe PSA ile İtalyan-Amerikan Fiat Chrysler’in birleşmesiyle kurulan Stellantis bünyesinde Ferrari, Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram ve Vauxhall bulunuyor. Çinli otomotiv devleri Chery ve BYD, otomotiv piyasasını iyice karıştırmışken, teknoloji devi Çinli Xiaomi de otomotiv pazarına girdi. BYD ve Chery, Türkiye’de de fabrika kuracak.
ZORDA KALAN NISSAN, HONDA İLE MASADA
Japonya merkezli Nissan, Kasım ayı başında 9 bin işçiyi işten çıkarma kararı almış, 3 milyar dolarlık tasarruf paketi açıklamıştı. Nissan’ın yılın 3’üncü çeyreğindeki kârı yüzde 85 erimişti. Geçen baharda Honda ve Mitsubishi ile peş peşe güç birliğine giden Nissan’da hesaplar tutmadı. Mitsubishi’den yüzde 10 hisse alan Nissan, satış kararı aldı, bu da çözüm olmayınca Honda ile güç birliği yerine ortaklık görüşmeleri başladı.
VOLKSWAGEN 35 BİN İŞÇİ ÇIKARACAK
Asırlık Volkswagen, 3 fabrikasını kapatıp, 35 bin işçiyi işten çıkarma konusunda sendikalarla anlaştı. Cazip ürün geliştirme ve ucuz elektrikli araç üretme konusunda eleştirilen Volkswagen’in Almanya’daki üretim kapasitesi 700 bin araçtan fazla azalacak. Kalan çalışanlara 2030’a kadar iş garantisi veren Volkswagen, yıllık 15 milyar Euro tasarruf sağlayacak.