SONGÜL DALGIÇ BİLGİLİ / NEFES

Yeni yılla beraber vergilerden cezalara, köprü geçişlerinden alışveriş poşetine varana kadar pek çok alanda peş peşe yapılan zamlar, vatandaşın alım gücünü zorlamaya devam ediyor. Son olarak restoran, lokanta ve kafeler menü fiyatlarında yüzde 20’e varan oranlarda artışa gitti. Sektör temsilcileri artan maliyetler sonucu olarak fiyat yükseltildiğini söylerken, vatandaşlar bu durumdan şikayetçi. Ramazan ayı ile beraber, sektörde yeni artışlar da bekleniyor.

KABUL EDİLİR DEĞİL

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, “Hizmet sektöründeki işletmelerin ciddi zamlar yapmaya başladığını gözlemliyoruz. Bu kabul edilebilir değil. Hızlı tüketim noktalarında yüksek sirkülasyona ve gıda fiyatlarının hız kesmesine rağmen yüksek artışlar görüyoruz. Bu fırsatçılıktır. İnsanlar kafe ve restoranlardan uzaklaştı” diye konuştu.

PAHALIYSA GİTMEYİN

Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Bingöl ise, fiyatlarda yüzde 10 ile 20 arasında oranında artış yapıldığını belirterek, “Pahalı olup olmadığına müşteri karar verecek. Kullanılan malzeme, lokasyon, kiralar fiyat belirlemede etken. Eğer pahalıysa gidilmemeli” dedi.

Restoranlar zam yağdırdı - Resim : 1

İNDİRİMLİ GÜN GELİYOR

Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer, 2024’ün zorlu bir yıl olduğunu belirterek, “Yüzde 71 artan maliyetlere rağmen birçok işletmemiz bu artışları birebir oranda fiyatlarına yansıtamadı” dedi. Demirer fahiş fiyat eleştirileri için, “Fırsatçı davranış sergileyen işletmeler nedeniyle biz de muzdaribiz” diye konuştu. 2025’in ilk yarısının da zor geçeceğini kaydeden Demirer, işletmelerin, haftanın sakin günlerinde ya da farklı saat dilimlerinde daha uygun fiyatlı veya aynı fiyata daha fazla ürün sunan kampanyalar düzenlemeyi planladığını söyledi. Demirer, “Maalesef her iki tarafın da haklı olduğu zor bir dönemden geçiyoruz. Bu dönemde misafirimize sahip çıkmak arzumuz” dedi.

Müşteri sayısı düştü

İSTANBUL Ticaret Odası 17. Restoran, Yiyecek ve İçecek Komitesi Başkanı ve TURYİD Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Köktürk Korali de, “Fiyat artışları, hiper gıda enflasyonu ve genel enflasyonun bir yansıması. İşçilik maliyetleri yüzde 35’lere çıktı. Müşteri sayısında yüzde 25’e varan azalma oldu” dedi.

Happy Group Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Aymutlu da, 2025’in ilk günlerinden başlayarak hammadde fiyatları başta olmak üzere pek çok maliyette yaşanan ciddi artışları mümkün olduğu kadar misafirlerine yansıtmamak için çalıştıklarını söyledi.