Dünya genelinde birçok üretici, Donald Trump'ın Beyaz Saray'daki koltuğuna oturması öncesinde ABD'ye ürünlerini göndermek için zamanla yarışıyor.
Trump gümrük vergilerini artırmadan ABD'ye ürünlerini göndermek için acele edenler listesinde İtalyan peynir, şarap ve zeytinyağı üreticileri de bulunuyor.
İngiliz Financial Times gazetesinde bugün "İtalyan peynir üreticileri Trump'ın tarifelerinden korktukları için ABD'de stok yapıyor" başlığıyla yayımlanan haberde, İtalya'daki süt ürünleri ve zeytinyağı ihracatçılarının, Noel öncesinde nakliye ve depolama sorunu yaşadığı vurgulandı.
Tarımsal gıda ürünlerinde İtalya'nın Avrupa dışındaki en önemli pazarının ABD olduğuna ve 2023'te 4,4 milyar Euro olan İtalya'nın ABD'ye tarımsal gıda ihracatının 2024'te 7,8 milyar Euro'ya ulaşmasının beklendiğine işaret edilen haberde, Trump'ın uygulayacağını ilan ettiği gümrük vergileriyle birlikte İtalyan ürünlerine dönük ABD'deki ilginin azalabileceği yorumu yapıldı.
'HERKES ACELE EDİYOR'
İtalya'da zeytinyağı ve şarap üreticisi olan Michele Buccelletti, konuyla ilgili "Herkes acele ediyor ve Trump gelmeden önce depolarına olabildiğince çok yiyecek koyuyor" dedi.
Ancak Noel öncesinde nakliyede büyük sorun yaşadıklarını belirten Buccelletti, "Şu anda soğutmalı konteyner bulmak imkansız" bilgisini paylaştı.
ABD'ye yılda iki veya üç kez genellikle 20 ya da 30 bin litrelik sızma zeytinyağı gönderdiğini ancak Trump'ın zaferi sonrasında ithalatçısının sevkiyatlarını hızlandırmasını istediğini belirten İtalyan üretici Buccelletti, bu ay 50 bin litrelik sevkiyat yapmayı hedeflediklerini dile getirdi.
ÜRETİM VE KONTEYNER SORUNU
Bologna merkezli bir süt ürünleri firması olan Granarolo'nun genel müdürü Filippo Marchi, şirketin ABD'deki yan kuruluşuna daha fazla Parmigiano Reggiano ve Grana Padano peyniri göndermek için çabaladıklarını ancak peynirlerin uzun olgunlaşma süresi nedeniyle üretimde, konteyner sorunu nedeniyle de nakliyede sorun yaşadıklarını söyledi.
"Kısa bir sürede çok fazla üretim yapmak mümkün değil" diyen Marchi, "Aralık ayına kadar ekstra kargo alanı bulmak oldukça zor. Herkes aynı şeyi yapmaya çalışıyor" dedi.
Trump'ın özellikle gıda konusunda tarife planını yeniden gözden geçirebileceğini uman Marchi, "Süpermarket raflarındaki ürünlerin bulunabilirliğini düşünmeniz gerekiyor" uyarısında bulundu.
'STOKLAMA SEÇİM ÖNCESİ BAŞLAMIŞ OLABİLİR'
İtalya'nın etkili çiftçilik derneği Coldiretti'nin uluslararası ilişkiler direktörü Luigi Pio Scordamaglia, üreticilerin bu sonucu bekledikleri için Trump'ın zaferinden önce bile stoklamanın başlamış olabileceğini söyledi.
İtalya'nın ABD'ye yaptığı gıda ve şarap ihracatı, 2024'ün ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 19,5 daha yüksekti.
Scordamaglia, yeni tarifelerin gelecekteki büyümeyi yavaşlatmasının beklendiğini söylese de, "ABD'de İtalyan gıdalarına olan güçlü talep göz önüne alındığında pazarın sağlam kalmasını beklediğini" belirtti.
MUSK VE MELONİ UMUDU
Bazı İtalyanlar, Trump'ın kabineye aday gösterdiği Elon Musk ile güçlü bir dostluk kuran Başbakan Giorgia Meloni'nin İtalya'ya ayrıcalıklı muamele sağlayabileceğini umuyor.
Dışişleri Bakanı Antonio Tajani, bu ay yaptığı açıklamada, Trump'ın ilk döneminde İtalya'ya "diğer ülkelerden farklı, özel bir saygı" gösterdiğini ve bunun ülkeyi gümrük vergilerinden korumaya yardımcı olabileceğini söyledi.
Ancak Meloni bu hafta "hepimiz tarifelerden endişeliyiz" itirafında bulundu ve Hükümetinin Trump yönetimiyle görüşeceğini ve aynı zamanda Avrupa'nın rekabet gücünü artırmaya çalışacağını söyledi.
Trump, ilk döneminde havacılık devi Airbus'a yaptığı Avrupa sübvansiyonlarına ceza olarak, Fransız şarapları ve İtalyan peynirleri de dahil olmak üzere çeşitli Avrupa mallarına yüzde 25 oranında ithalat vergisi koymuştu.
İtalyan şarapları doğrudan tarifelerden muaf tutulmuş olsa da, şarap üreticisi Marchesi Antinori'nin başkanı Albiera Antinori, ABD şarap tüccarlarının her yerde fiyatları yükseltmesiyle şarap imalathanelerinin yine de zarar gördüğünü söyledi.
'AMERİKALILAR DAHA UCUZ YEREL ÜRÜNLERE YÖNELEBİLİR'
ABD pazarındaki en büyük İtalyan domates ürünleri üreticisi olan Mutti'nin CEO'su Francesco Mutti de, sermaye maliyeti ve ekstra depolama alanı göz önüne alındığında, ön yüklemeli ihracatın riskli olabileceği konusunda uyardı. Mutti, Trump'ın gümrük vergisi tehdidinin gerçekleşmemesi veya oranların tahmin edilenden düşük olması durumunda bu maliyetlerin karşılanamayabileceğini belirtti.
İtalya'nın en büyük tarım işletmelerini temsil eden Confagricoltura'nın başkanı Massimiliano Giansanti, herhangi bir ihracat artışının muhtemelen bir yavaşlamayla sonuçlanacağını söyledi. Birçok üretici ayrıca, otantik İtalyan ürünlerinin fiyatları artarsa bazı Amerikalı tüketicilerin daha ucuz yerel ikamelere yöneleceğinden korkuyor.
"Vergilerin en büyük riski, sahte ürünlerin pazara yeniden girmesidir" diyen Giansanti, "Bazı Amerikalı tüketiciler daha az maliyetli ürünleri seçecektir" yorumunda bulundu.