Merkez Bankası uzmanları, son dönemde sıklaştırdığı makale yayınlarına devam ediyor.
Son olarak "Piyasa Yoğunlaşması ve Firma Kar Marjları: Enflasyonist Baskılar Yaşayan Gelişmekte Olan Bir Ülke Örneğinden Mikro Bulgular" isimli İngilizce makale cuma günü yayımlandı.
Mehmet Selman Çolak, Abdullah Kazdal, Ünal Seven ve Muhammed Hasan Yılmaz imzasıyla yayımlanan makale firmaların kârlılıklarını analiz etti.
2009-2022 dönemi için Türkiye’deki finansal olmayan firmaların kârlarını analiz eden çalışma, özellikle son dönemde yaşanan enflasyonist şoklar ve fiyatlama davranışlarındaki bozulmalarla birlikte, firmaların kâr marjlarında bir artış eğilimi olduğunu ortaya koydu.
Çalışmada öne çıkan bulgular şöyle:
* Türkiye’de kâr marjları, 2009-2012 döneminde durağan, ancak 2012 sonrası artış eğiliminde seyretti
* Çalışmanın bulgularına göre, ortalama kâr marjlarında 2012’den itibaren bir artış gözlendi. Bu artış özellikle yüksek enflasyon dönemlerinde (2020-2022) hızlandı.
* Ayrıca devlet teşvikleri alan firmaların kâr marjlarını artırma eğilimlerinin daha güçlü olduğu ortaya kondu.
* Öte yandan küçük firmaların kâr marjları, yüksek enflasyon döneminde piyasa yoğunlaşmasından daha fazla etkilendi.
* Yüksek enflasyon döneminde küçük firmalar kâr marjlarını büyük firmalardan daha hızlı artırdı.
* Enflasyon beklentilerindeki bozulma, firmaların fiyatlama stratejilerini agresif hale getirdi.
* Dış ticarete yönelen firmaların kâr marjları daha yüksek düzeyde seyretti.
* Yatırımlar artarken işgücü gelir payları azaldı.