Otomotiv sektörü 2024’ü tarihi rekorla kapattı.

Türkiye’de 1 milyon 238 bin 509 sıfır araç satıldı.

Pek sevindik!

Oysa bu rekor pazarda, satılan otomobillerin yüzde 70’i, hafif ticarilerin ise yüzde 80’i ithal araçtı.

Neden?

İşte bu noktada küçük bir ayrıntıya parmak basmakta fayda var.

Çünkü 2022 Kasım ayından beri motorlu taşıtlar için açıklanan ÖTV matrah oranları değiştirilmedi. Bugün de 1600 cc’yi geçmeyen 280 bin liralık matrahla satılan yerli araçların ÖTV’si yüzde 80. Premium segmentteki pek çok marka ve modelin ÖTV’si de yüzde 80. Bu durumda yerli ve ithaller arasında pek dişe dokunur bir fiyat farkı kalmayınca, tüketicinin tercihini hemen ithalden yana kullandığı ortaya çıkıyor.

Öte yandan 2024 yılı bir rekora daha imza attı… Yaklaşık 200 bin adede yakın ÖTV muaf araç satıldı… Gerçi bunu hemen, 10 yıl satamama, yüzde 40 yerlilik gibi yeni şartlarla kısıtlama yönünde adımlar atıldı ama bu konuda da engellilerin sitemi var… Başka bir yazıda değineceğim.

Bu rekor pazardan düşün 200 bin ÖTV muafı… Geriye 1 milyon araç kalıyor.

2025 bütçesinde motorlu taşıtlar ÖTV gelir beklentisi ne kadar…

Yüzde 51,1 oranında artışla tam 818.8 milyar lira.

Demek ki 2024 yılında 1 milyon araçtan ortalama 540 bin lira, yaklaşık 540 milyar lira toplanmış ki yüzde 51,1 artışla 818,9 milyar lira öngörüyorlar.

ÖTV matrah oranları değişmediğine göre…

Bu hesapla…

Ya hükümetin 2025 yılı pazar tahmini 1.5 milyonun üzerinde…

Ya yeni bir ÖTV matrah güncellemesi geliyor…

Ya da…

Eyvah… Bu para kimden çıkacak?